Podstawy Twojego biznesu online – struktura BOSSkiego planu.

Ilość odwiedzin: 329

Brawo! Zrobiłaś już to, czego nie robi większość ludzi na świecie. Masz świadomość swoich przekonań i gotowy plan finansowy. (Jeśli jeszcze nie masz, koniecznie zajrzyj TUTAJTUTAJ). Wiesz już ile chciałabyś zarabiać, aby czuć satysfakcję i czerpać z życia przyjemności. Teraz przyszedł czas, abyś zrobiła plan dla swojej marki lub biznesu. Na ten temat napisano mnóstwo książek, dlatego postanowiłam zebrać tą wiedzę i na podstawie własnych doświadczeń dostarczyć Ci samą esencję. 

Struktura Twojego biznesplanu:

I. Opis obszaru działania

Tutaj jest miejsce na to, abyś opisała ogólnie co chcesz robić. Jakie są Twoje zamierzenia, oferowany produkt, a także jaka jest Twoja misja. Napisz, w jaki sposób chcesz realizować swoje cele, jak będziesz je mierzyć, jakie są poszczególne etapy Twoich działań. Jaką masz metodę wejścia na rynek, jak wygląda Twoja konkurencja? Jaką prognozujesz sprzedaż i zyski w poszczególnych okresach? Jakich narzędzi potrzebujesz na start a jakich będziesz potrzebowała później? Jakie kwalifikacje są Ci niezbędne – które z nich już posiadasz, a z których potrzebujesz szkoleń?

II. Ocena potencjalnej sytuacji przedsiębiorstwa/marki

  1. Otoczenie – opisz tutaj swoje miejsce pracy (jak byś chciała aby wyglądało Twoje miejsce pracy? Będziesz pracować w domu, czy wynajmiesz biuro? Ile czasu w ciagu dnia możesz poświęcić na realizowanie swojego projektu?
  2. Oferowane produkty i usługi – krótko opisz jakie produkty lub usługi będziesz oferować. Jeśli skupiasz się na budowaniu marki a nie biznesu, możesz tutaj zawrzeć współpracę z mediami, wydawnictwami, influencerami, wystąpienia publiczne, szkolenia, konsultacje, Twoje kursy on-line lub inne produkty internetowe (e-booki, książki, minikursy itp.). Zastanów się również, dlaczego Twój potencjalny klient miałby to kupić i czym wyróżnisz się na rynku (podejrzyj konkurencję i zainspiruj się!)
  3. Rynek docelowy – scharakteryzuj swoją grupę docelową. Wyobraź sobie swojego idealnego klienta. Narysuj jego postać. Określ cechy charakteru, zastanów się gdzie pracuje i ile zarabia, jakie ma wykształcenie, co go interesuje, gdzie szuka informacji. Napisz również jak ten klient będzie się czuć w momencie, kiedy nabędzie Twój produkt/usługę i co w związku z tym zmieni się w jego życiu, biznesie.
  4. Analiza konkurencji – pobaw się detektywa. Poszukaj w sieci podobnych osób lub firm, które już istnieją na rynku. Przyjrzyj się wszystkiemu co robią – jak wygląda ich strona, jakie sprzedają produkty, jaka jest ich polityka cenowa, jak wyglądają ich social media i jak dużą społecznością dysponują. Zapisz się na listę e-mailową aby zobaczyć, w jaki sposób przygotowują maile powitalne i co otrzymujesz w zamian za zapis. Prześledź ścieżkę klienta, obejrzyj webinar. Takie działanie pokaże Ci na co powinnaś się przygotować, jaką pracę musisz wykonać i z jakich narzędzi najlepiej skorzystać. Zainspiruj się i zastanów co jeszcze możesz dać, czego konkurencja nie posiada. Utwierdzisz się również w przekonaniu, że skoro innym się udało, to Tobie też się uda! J
  5. Analiza możliwości i zagrożeń – możesz ją wykonać w formie tabelki wypisując w 4 polach: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia jakie widzisz w swoim projekcie. 

III. Cele

  1. Na najbliższy rok – przyszedł czas, abyś wyznaczyła konkretne cele na zbliżający się rok. Może to być np. pozyskanie 3000 obserwatorów w mediach społecznościowych, stworzenie swojego pierwszego kursu on-line lub sprzedaż produktów/usług na poziomie 15000zł. Wszystko zależy od Ciebie jednak pamiętaj, aby cel był realny! Nie wpisuj tutaj przychodów na poziomie miliona złotych albo 50 tysięcy followersów na Instagramie! Tylko niepotrzebnie zrazisz swój umysł, który po paru dniach będzie Cię przekonywał, że to jest nieosiągalne i zrezygnujesz z jakiejkolwiek dalszej działalności. Uwierz mi, doskonale wiem jak to działa. Ważniejsze są małe kroki, ale do przodu. Na wielkie zarobki i olbrzymie społeczności przyjdzie czas 🙂 Może okazać się również, że przekroczysz swoje założenia, czego z całego serca Ci życzę! Ale w pierwszej kolejności skup się na mniejszych celach po to, aby nauczyć się konsekwencji, determinacji i przyzwyczaić do czasem rutynowych działań – bo to są nieodzowne determinanty sukcesu i dalszego rozwoju. Przemyśl również plany awaryjne na wypadek, gdyby coś miało przeszkodzić w realizacji tych celów. Jeśli tak się zdarzy, to jak możesz temu zaradzić? Jakie potencjalne przeszkody mogą stanąć na Twojej drodze i jak możesz je wyeliminować?
  2. Cele perspektywiczne – do czego dąży Twój projekt? Jaki główny cel chcesz osiągnąć?

IV. Strategie oraz przyjęte programy działań – jest to punkt, w którym opiszesz swoje działania bardziej szczegółowo. Poszukaj inspiracji, obserwuj konkurencję, spisz swoje pomysły. Powinnaś wziąć pod uwagę m.in.:

  1. Strategię produktu/marki – jakie technologie, narzędzia i wiedza jest Ci potrzebna aby rozwijać swój produkt; w jaki sposób chcesz go rozwijać?
  2. Strategię wobec konkurencji – co takiego masz Ty, czego nie ma konkurencja? Będziesz chciała nawiązać współpracę z konkurencją, czy wolisz działać samodzielnie? W jaki sposób chcesz się wybić na swoim rynku i w swojej niszy?
  3. Strategię sprzedaży – w jaki sposób zamierzasz wejść na rynek? Jakie metody sprzedaży proponujesz?
  4. Strategię promocji – w jakich kanałach będziesz chciała zaistnieć? W jaki sposób klient się o Tobie dowie? Co możesz zrobić, aby przyciągnąć klienta do siebie?
  5. Strategię obsługi klienta – jak wyobrażasz sobie obsługę klienta? Narysuj ścieżkę klienta od momentu zakupu produktu przez niego do finalnego dostarczenia – jakie etapy będzie musiał przejść klient? Jak do niego dotrzesz ponownie?
  6. Strategię logistyczną – jak będziesz dostarczać swoje produkty/usługi? W formie elektronicznej, na e-mail a może wysyłką kurierem? Jakie warunki muszą zostać spełnione? Jakie punkty kluczowe musi zawierać Twój regulamin zakupowy?
  7. Harmonogram działań na najbliższy rok – biorąc pod uwagę wszystkie powyższe punkty, kierując się celami do osiągnięcia rozpisz swoje zadania na najbliższy rok. Pamiętaj o mierzalnych i realnych celach i trzymaj się harmonogramu! Modyfikuj go jeśli potrzebujesz i nie bój się zmian 🙂

V. Budżet 

Jak jak określałaś swoje finanse, teraz musisz przysiąść do określenia budżetu. Zacznij od tego jaki kapitał potrzebujesz na początku (niżej pokażę Ci jak możesz zacząć nawet jeśli nie posiadasz pieniędzy na start) – określ ile będziesz musiała wydać na poszczególne narzędzia, przygotowanie produktu do sprzedaży, stronę internetową, reklamy na Facebooku, zlecenia itp. Dodaj do tego koszty prowadzenia działalności (ZUS, księgowa, podatki). Z drugiej strony zapisz sobie prognozowane zyski. Pamiętaj o takim podziale, abyś bez problemu mogła zarobić na wszystkie koszty, a zyski inwestowała w siebie (szkolenia, książki, rozwój kompetencji), dalszy rozwój firmy i odkładała na emeryturę. Zabezpieczenia emerytalne w naszym kraju są na ten moment bardzo niepewne, dlatego przestrzegam abyś już dzisiaj pomyślała o tym fakcie i zabezpieczyła się na przyszłość. To bardzo ważne.

Jeśli nie jesteś pewna ile powinnaś zarabiać, w jaki sposób wycenić swoją pracę i jak rozpracować i ułożyć strategiczny, przemyślany plan finansowy, to koniecznie wejdź TUTAJ.

VI. Kontrolowanie wyników

Zastanów się, w jaki sposób będziesz mierzyła zamierzone cele i ich progres. W internecie znajdziesz wiele programów, które w łatwy sposób pomogą Ci ustalać priorytety, dopisywać zadania i odhaczać te już zrobione. Sama korzystam lub korzystałam z takich programów jak Asana, Trello czy Monday. Możesz korzystać z wersji podstawowej, która jest bezpłatna iw zupełności na początku Ci wystarczy. Dzięki temu będziesz miała nie tylko kontrolę nad projektem, ale również zobaczysz postęp lub jego brak.

Nie przeraź się ilością pracy jaką musisz wykonać w związku z tym planem. Obiecuję, że zaowocuje to konkretnymi wynikami, Ty będziesz znacznie lepiej przygotowana do ewentualnych problemów i mając gotowy plan nie będziesz działała po omacku. Marzenie stanie się realnym celem do wykonania! Teraz Twoim głównym zadaniem jest działać i nie poddawać się w trakcie. Ja wierzę w Ciebie! A Ty? 🙂

Podziel się z nami w komentarzu:

1) Co jest Twoją pasją – czym się zajmujesz biznesowo? (tak, możesz wrzucić link do swojej strony 🙂 ).

2) Który z tych punktów sprawia Tobie największą trudność i dlaczego? 

Pin It on Pinterest

Podziel się

Podziel się tym postem ze znajomymi!